lördag 19 januari 2013

Tävlingspremiär

Lite nervös sitter jag här dagen innan 2013 års tävlingspremiär för min del. Sandsjöbacka Trail Marathon. Jag sprang premiäråret 2011, men sprang vilse och bröt. I år är allt fokus på att hitta rätt väg så jag sitter och pluggar in kartan just nu. Men jag har dålig statistik på att hitta rätt i långa terrängtävlingar. Förutom Swiss Alpine (som var näst intill omöjligt att springa fel på) har jag sprungit fel på 3 av 3 terrängtävlingar jag startat i på distanser marathon och uppåt.

Soteleden Terrängmarathon 2009 - missade en stämpling men sprang nog inte så värst mycket fel.
Sandsjöbacka Trailmarathon 2011 - sprang 500 m fel efter 12 km, 3 km fel efter 20 km, 2 km fel efter 32 km. Sen bröt jag.
Munkastigen Trail Run 2012 - sprang 1,5 km fel efter 19 km, tappade från ohotad första plats till 4-5:e men lyckades jaga ikapp och vinna.

Men nu jävlar ska jag både springa och stämpla rätt. Kartan och stämplingspinnen i högsta hugg.

Vad siktar jag på förutom att hitta rätt då? Det är svårt att inte bry sig om placeringar. Startfältet har dock tätnat alltmer i toppen i och med att vassa reserver kommit in. Namn jag hittat som har kapacitet för topp 10 är:

Erik Öhlund - Elitorienterare med medaljer både på nationell och internationell nivå. Vann Salomon Trail Tour i somras. Nog starkaste kortet.

Patrik Gustafsson Björkkvist - Förra årets vinnare på 3:29. Vet att han sprang Växjö Marathon i höstas på 2:38, har ju betydligt snabbare marathontider bakåt. Vet att han är stark i terrräng, minns att han vann Soteleden Terrängmarathon 2009 när jag var med, har för mig att han var drygt en halvtimme före mig då.

Aaron Prince - Förra årets tvåa på 3:43. Efter lite googlande har jag funnit att han hållit på med multisport på internationell nivå.

Ted Ås - Förra årets trea på 3:50. Triathlet på elitnivå med flera SM-guld på Ironman. Är väl en hyfsad löpare också med kapacitet troligtvis under 1:15 respektive 2:40 på halv- och helmara, skulle jag gissa utan att ha kollar hans resultat exakt.

Joakim Röstlund - Klubbkompis som var sexa förra året på 4:11 men i den tiden ska räknas en stukad fot och några felnavigeringar. Han har lovat att det går betydligt fortare i år bara han hittar rätt väg och inte snubblar igen. God för tider under 1:15 på halvmaran och jag som tränar med honom vet att han är i bra slag och siktar mot att gå under 2:40 i Barcelona Marathon om ett par månader.

Peter Oom - Också en triathlet. Jag sprang en stor del av Göteborg marathon 2009 med honom men fick ge mig när han vann på 2:44. Hört att han kvalat till Kona Ironman.

Patrikt Brants - Tidigare elitfotbollsspelare som sadlat om till löpning efter fotbollskarriären. Tillika klubbkompis. Gjorde en bit över 80 km på 6-timmars i höstas och typ 2:44 i Stockholm marathon i fjol. Okända terrängegenskaper.

Jag själv - PB 1:13 respektive 2:36 på platta halv- och helmarathon. Bröt loppet för två år sedan men sprang första milen ihop med Markus Torgeby som sedermera vann, höll sedan andraplatsen tills jag sprang fel. Tränat bra sista 6-7 veckorna och känner mig i ganska bra form. Halvbra på terränglöpning.

Det var åtta namn som jag tror kan ha med framskjutna placeringar att göra. Möjligt att jag missat några - ursäkta för det i så fall.

Taktiken för imorgon då? Det härliga med den här typen av lopp är att det inte finns så mycket taktik i det hela. Bara man inte springer fel blir resultatet ganska rättvist, man har inte mycket hjälp av att hänglöpa på någon annan, man måste göra sitt eget lopp och se till att inte gå över sin kapacitet. Förhoppningsvis ska jag kunna springa och njuta, då brukar det gå som bäst. Vi får se imorgon, utlovar snabb race-report!

2 kommentarer:

  1. Hej. Kul att vara med i din top 10. Kommer tyvärr inte till start imorgon. Har inte sprungit sen i December. Ett skadat ligament i foten. Lycka till. Håller tummarna.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt Patrik :-(. Hoppas du snart blir bättre :-). Lycka till imorgon Mattias! Själv satsar jag att ta det relativt lugnt. Hoppas jag lyckas ta mig i mål

    SvaraRadera