söndag 12 januari 2014

Veckans träning

Måndag: Röd dag och ledig. Till slut lyckades jag komma ut på en liten runda. Det blev 10,5 km i mellanfart (4:19/km).

Tisdag: Jobb igen vilket för mig betyder bättre rutin i träningen. Skulle lämna bilen för service på morgonen vilket innebar att pendeljoggen blev aningen kortare då bilverkstaden ligger på vägen till jobbet. Dryga 8 km från verkstan till jobbet på 4:06/km. 8 km på eftermiddagen för att hämta bilen, lite segare ben gav 4:13/km.

Onsdag: Skulle iväg på möte mitt på dagen så jag fick cykla istället för att springa. Var ganska skönt att cykla som omväxling.

Torsdag: Standardvägen både till och från jobbet, 10,5 km x 2. Tog väl i lite mer än vanligt eftersom det inte var någon löpning dagen innan. Blev 4:06/km bägge vägarna.

Fredag: Seg i benen på morgonen, 4:22/km till jobbet. Lite piggare på eftermiddagen så jag kunde trycka på lite mer, blev 3:56/km efter att ha pressat på mot slutet för att komma under magiska 4:00.

Lördag: Helgens enda chans till långpass men jag kände mig inte upplagd för det. Stack ut förutsättningslöst utan någon egentlig plan på vart jag skulle eller hur långt eller hur snabbt. Blev en sväng på hästvägarna nere vid Rådasjön, sen vidare längs gamla Boråsvägen mot Göteborg och sen vänster upp i skogen där Bohusleden korsar precis innan riksväg 40, 2-3 km ganska tekniskt och lerigt (försöker öva lite inför Sandsjöbacka, sprang mycket mer trail för några år sedan men jag har tappat en del snabbhet i terrängen, det känns som man inte riktigt kan tänka likadant när man springer på stigar som när man springer på landsväg eller bana, man måste tycka om det och acceptera att tempot får variera väldigt mycket beroende på terrängen). Jag kom ut ovanför Stensjön, sprang ner på stranden och sprang en bit i vattnet för att få bort leran på skorna. Sprang in i Gunneboskogen, upp till Herkules motionscentrum, under vägen till Södra Långvattnet, rundade sjön på sidan mot Kikåstippen, den fina sjön som vi badade i när jag var liten på ena sidan, soptippen på den andra. Ner förbi lakvattnet, tog vänster in på Bohusleden igen, korsade Pixbovägen, genom Gunneboskogen till Pixbo och cykelvägen tillbaka till Mölnlycke. 17,7 km på 4:47-snitt. En tredjedel av turen var ganska teknisk trail/stig.

Söndag: Passade på att sticka ut en sväng när dottern var hos en kompis. Tog cykeln upp till parkeringen ovanför Bertilssons stuga för jag är så trött på att springa den vägen eftersom jag gör det varje dag på min pendeljogg. Sprang ner mot Lilla Delsjön och höger in på en fin stig som jag bara sprungit någon enstaka gång tidigare. Det var minusgrader så den mesta av leran var frusen så det var inte så geggigt idag. Sol till och med. Irrade runt på stigar i området ett tag och det blev till och med lite off-trail en stund. Kom upp på Getryggen från baksidan, sprang stigen längs ryggen (en av mina favoriter i Delsjöområdet). När jag kom ut på de mer lättlöpta stigarna vid Delsjöarna fick jag skynda på för jag hade sagt att jag skulle vara hemma klockan fyra, så sista 3-4 kilometerna runt Lilla Delsjön blev det under 4:00-fart. Tillbaka vid cykeln efter 12,3 km på 5:02-snitt. Kanske enda rundan under veckan som var värd besväret. Fin tur.

Totalt blev det precis över 100 km under veckan. Nöjd att jag under helgens två pass fick tillbaka lite av lusten att springa trail, jag tror verkligen att det är bra träning, även om det inte är just det man vill bli bra på. Annars inte så mycket att säga om veckan träningsmässigt. En vecka i mängden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar